Oferta
Biur Porad
Obywatelskich
Udzielamy informacji, zapewniamy wsparcie i pomoc najczęściej w sprawach:
- mieszkaniowych,
- rodzinnych,
- świadczeń socjalnych,
- świadczeń z ubezpieczenia społecznego,
- zatrudnienia i bezrobocia,
- imigracji/ repatriacji,
- finansowych,
- niepełnosprawności,
- obywatela a instytucji,
- pozbawienia wolności,
- spadkowych,
- konsumenckich,
- stosunków międzyludzkich,
- własności,
- aktywności obywatelskiej.
Bezpłatną pomoc można uzyskać punktach BPO w całej Polsce. Obecnie w sieci działa 16 Biur Porad Obywatelskich. Aktualne adresy i godziny pracy poszczególnych biur można znaleźć w zakładce mapa BPO: https://zbpo.org.pl/mapa-bpo/. Pomoc można uzyskać także nie wychodząc z domu, za pośrednictwem formularza dostępnego na stronie Porad Obywatelskich: http://poradyobywatelskie.zbpo.org.pl/. Wystarczy wypełnić formularz.
Biura działające w sieci zapewniają przestrzeganie jednolitych standardów udzielania porad. Więcej o standardach: https://zbpo.org.pl/bpo/.
Celami działania związku są:
- Rozwijanie i propagowanie inicjatyw, postaw i działań na rzecz ochrony i realizacji praw obywatelskich oraz zwiększanie wiedzy na ten temat poprzez działalność oświatową i edukacyjną,
- Wspieranie działań mających na celu integrację oraz aktywizację społeczną i zawodową grup zagrożonych marginalizacją, ze szczególnym uwzględnieniem środowisk osób bezrobotnych, ubogich, zagrożonych patologiami, niepełnosprawnych, młodzieży oraz wszystkich tych którzy nie potrafią poradzić sobie z problemami dnia codziennego;
- Dążenie do wprowadzenia zmian w polityce społecznej, służących rozwojowi demokracji budowie społeczeństwa obywatelskiego
- Upowszechnianie praw kobiet oraz działalność na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
- Ochrona interesów konsumentów;
- Promocja i organizacja wolontariatu;
- Działalność wspomagająca technicznie, szkoleniowo, informacyjnie lub finansowo organizacje pozarządowe realizujące działalność pożytku publicznego w zakresie określonym wyżej
Związek realizuje swoje cele poprzez następujące działania:
- inicjowanie działalności placówek poradnictwa obywatelskiego,
- zrzeszanie w Związku, jako jego członków, kolejno powstających placówek poradnictwa obywatelskiego,
- koordynację działalności placówek poradnictwa obywatelskiego, tworzących sieć placówek w skali ogólnokrajowej,
- tworzenie i dbałość o utrzymanie standardów działań placówek,
- pomoc merytoryczną i organizacyjną dla podmiotów zakładających i prowadzących BPO,
- w miarę posiadanych środków wsparcie finansowe i rzeczowe podmiotów prowadzących Biura Porad Obywatelskich, będących członkami Związku,
- wspomaganie lokalnych inicjatyw w zakresie poradnictwa obywatelskiego,
- opracowywanie, wydawanie oraz aktualizację materiałów informacyjnych dla placówek poradnictwa obywatelskiego,
- współpracę z instytucjami rządowymi, pozarządowymi oraz organizacjami samorządowymi,
- wyrażanie i przekazywanie do wiadomości odnośnych władz oraz opinii publicznej poglądów dotyczących projektowanych, jak i aktualnie obowiązujących aktów prawnych,
- działalność konsultacyjną i doradczą dla placówek poradnictwa obywatelskiego,
- współpracę z instytucjami zagranicznymi, działającymi na rzecz poradnictwa obywatelskiego
- organizowanie szkoleń dla personelu placówek poradnictwa obywatelskiego oraz innych instytucji i organizacji o podobnym profilu działania.
Co warto o nas wiedzieć?
- Przychodząc do nas jesteś partnerem, Twoje zdanie jest ważne podczas udzielania porad. My udzielamy informacji i wskazujemy możliwe rozwiązania. Przedstawiamy ich wady i zalety. Wybór rozwiązania to Twoja decyzja. Razem pracujemy, aby podjąć najlepszą decyzję. Możesz ją dopasować do Twoich oczekiwań. To Ty wiesz na jakim rezultacie Ci zależy, to Ty potrafisz wybrać.
- Udzielamy porad przede wszystkim bezpośrednio w biurach, osoby, które mają problem z dotarciem do naszych biur mogą uzyskać poradę także telefonicznie, jak i mailowo : http://poradyobywatelskie.zbpo.org.pl/. Korzystanie z pomocy Biur Porad Obywatelskich, zrzeszonych w Związku gwarantuje, że porady udzielane są z zachowaniem jednolitych standardów (więcej o standardach pod linkiem: https://zbpo.org.pl/bpo/). Nasze porady są bezpłatne.
- Udzielamy pomocy każdej osobie, która jej potrzebuje. Nie oceniamy, nie wprowadzamy żadnych ograniczeń odnośnie sytuacji materialnej, wieku, sytuacji życiowej.
- Jesteśmy organizacją non-profit. Nie prowadzimy działalności gospodarczej, nie jesteśmy nastawieni na osiągnięcie zysków. Rzetelnie poinformujemy Cię o Twojej sytuacji, pomożemy wybrać najlepsze rozwiązanie.
- Dbamy o jakość i ciągle się doskonalimy. Udzielane porady są ewidencjonowane w bazie (z zachowaniem ochrony danych osobowych) i podlegają zewnętrznej kontroli w celu zapewnienia ich jakości. Doradcy są osobami o najwyższych kwalifikacjach, które ukończyły specjalistyczne szkolenia uprawniające je do pracy w charakterze doradcy, a także mają długoletnie doświadczenie i cieszą się zaufaniem w swoich lokalnych społecznościach.
- Obecnie wprowadzamy system certyfikatów dla biur i doradców, aby zapewnić jeszcze lepszą jakość naszych usług.
- Wspomagają nas wolontariusze. Osoby, które chcą udzielać porad i są odpowiednio przeszkolone. Są z nami z własnej woli, wzbogacają zespoły swoimi doświadczeniami i kompetencjami. Różnorodność doświadczeń i dobrowolność współpracy to gwarancja zaangażowania. Doradcy są z nami bo czują potrzebę pomagania innym. Zaangażowanie to widać w podejściu do naszych klientów.
- Działamy na rzecz lokalnych społeczności. Tworzymy sieć niezależnych organizacji, z których każda zna lokalne uwarunkowania, może skutecznie pomóc. Nasi doradcy mają doświadczenie w pracy z osobami niezamożnymi, znają ich problemy. Doradzanie to nie nasza praca, to nasza pasja.
- Nie jesteśmy obojętni. Aktywnie działamy na rzecz pozytywnych zmian w prawie na podstawie zebranych w trakcie udzielanych porad przykładów niekorzystnych czy wadliwych rozwiązań. Nie jest nam obojętny los osób najsłabszych, nie mogących samodzielnie poradzić sobie z problemami.