Warto szkolić się z mediacji. Nieodpłatna mediacja od 2020 r. powinna być dostępna w każdym punkcie NPO

Mediacja to dobrowolny i poufny proces, w którym fachowo przygotowana, niezależna i bezstronna osoba pomaga stronom poradzić sobie z konfliktem.

Mediacja daje szansę rozwiązywania konfliktu bez konieczności wchodzenia na drogę sądową. Od stycznia 2020 roku mediacja będzie obligatoryjnie prowadzona we wszystkich punktach pomocy organizowanych w ramach sytemu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej.

Uważam, że większość spraw można załatwić w mediacji – mówi Kamila Wica, doradczyni obywatelska Stowarzyszenia OVUM, trenerka Związku Biur Porad Obywatelskich, która szkoli innych doradców m.in. z mediacji.
Właśnie mediacja może okazać się niezbędna w takich sytuacjach, jak chociażby ta przedstawiona w programie Telewizji Polsat – “Interwencja“, o której z Kamila Wica rozmawiała z prowadzącym program Interwencja Extra Michałem Babło. 1000 procent wyniosła różnica dopłat za ogrzewanie w stosunku do ubiegłych lat po zmianie liczników w jednym z bloków w Oświęcimiu. Mieszkańcy są bezradni, bo otrzymali rachunki, z których wynikają gigantyczne dopłaty, a administracja nie widzi podstaw do uwzględnienia ich reklamacji.

 

Takie sprawy to chleb powszedni w pracy doradców i doradczyń obywatelskich. Każda osoba, która nie może pozwolić sobie na skorzystanie z kancelarii prawnej, może uzyskać pomoc w punktach nieodpłatnych porad obywatelskich doradców obywatelskich. Od nowego roku każdy punkt NPO będzie obligatoryjnie świadczył pomoc w mediacji.

 

 

 Kurs doszkalający  – “Mediacja – wygrana czy przegrana”

Warto zdobywać i podnosić kompetencje z  prowadzenia mediacji. W ramach kursów doszkalających dla doradców i doradczyń poradnictwa obywatelskiego prowadzimy między innymi kurs “Mediacja – wygrana czy przegrana” (zobacz nasze kursy doszkalające >). Uczymy, jak przygotować i zachęcić strony do mediacji oraz jak przygotować jej plan. Pokazujemy, że strony sporu nie muszą być przeciwnikami. Wypracowane wspólne porozumienie uczestników mediacji ma charakter wygrana – wygrana.

 

_

Zachęcamy do śledzenia harmonogramu naszych szkoleń i kursów. Jeśli jakiegoś kursu w danym momencie nie ma w planie, a jesteście Państwo zainteresowani konkretną tematyką, zgłaszajcie się do nas. Jesteśmy do Państwa dyspozycji: e-mail – szkolenia@zbpo.org.pl, telefon – 22 118 92 92 – czynny od poniedziałku do piątku w godzinach od 12:00 do 16:00

_

Standardy prowadzenia mediacji i postępowania mediatora uchwalone przez Społeczną Radę do spraw Alternatywnych Metod Rozwiązywania Konfliktów i Sporów przy Ministrze Sprawiedliwości – przeczytaj >

 

Skip to content