Standardy
Biur Porad
Obywatelskich
Biuro Porad Obywatelskich, które jest zrzeszone w sieci ZBPO działa według jednolicie sformułowanych standardów jakości pracy i świadczonych usług. Do nich zaliczamy:
- Dostępność miejsca świadczenia porad – bez barier dla osób z różnymi dysfunkcjami
- Dostępność informacji – udzielanej każdemu, kto zgłosi się bez względu na wiek, płeć, status majątkowy czy narodowość, w sposób jasny i zrozumiały
- Profesjonalny personel – porad mogą udzielać wyłącznie przeszkoleni doradcy
- Wolontariusze – włączani w prace BPO
- Bazy informacyjne – program informacji prawnej oraz z informacje o lokalnych zasobach
- Udzielanie porad według jednolitej metody
- Dokumentacja według jednolitego wzoru: ankieta, Internetowa Baza Spraw Klienta
- Wspólny znak graficzny
- Finansowanie BPO – w miarę możliwości nieograniczone do jednego źródła
- Niezależność BPO – od wpływów politycznych, religijnych, światopoglądowych
- Samodzielność BPO – wyodrębniona struktura działalności danej organizacji
Każde Biuro należące do naszej sieci przestrzega zgodnie przyjętych zasad doradzania.
Są to:
- Bezpłatność. Świadczone przez biuro porady są całkowicie bezpłatne.
- Bezstronność. Doradca udzielając porad nie kieruje się własnymi opiniami, przekonaniami i wartościami, nie ocenia klienta i jego działań, nie angażuje się po żadnej ze stron konfliktu.
- Otwartość dla wszystkich. Każda osoba może być klientem Biura i będzie przyjęta w sposób uwzględniający jej potrzeby i możliwości.
- Poufność. Biuro zapewnia zachowanie tajemnicy samego faktu pobytu klienta w BPO oraz wszystkich powierzonych przez klienta informacji. Wyjątek od zasady stanowią sytuacje określone prawem, a katalog tych praw znajduje się w Biurze i może być udostępniony na prośbę klienta.
- Niezależność. BPO udzielając porad kieruje się wyłącznie dobrem klienta, nie zaś interesem kogokolwiek innego.
- Aktualność i rzetelność informacji. Każda porada powinna być udzielona w oparciu o aktualną podstawę prawną. Informacje są zgodne z obowiązującymi przepisami oraz aktualną ofertą instytucji i organizacji działających na rzecz obywateli.
- Samodzielność klienta. Doradca nie podejmuje decyzji za klienta. To klient sam dokonuje wyboru