Program kształcenia
Szkolenia kwalifikacyjne
Związek Biur Porad Obywatelskich, decyzją Ministra Sprawiedliwości z dnia 9 sierpnia 2018 r., uznany został za podmiot uprawniony do prowadzenia szkoleń i kursów doszkalających z zakresu świadczenia poradnictwa obywatelskiego oraz do wydawania zaświadczeń potwierdzających posiadanie wiedzy i umiejętności w tym zakresie (zobacz).
Szczegółowe informacje na temat zasad uzyskiwania zaświadczeń potwierdzających wiedzę i umiejętności w zakresie świadczenia poradnictwa obywatelskiego oraz szkoleń i egzaminów przedstawimy w Regulaminie. Poniżej prezentujemy zakres programowy podstawowego szkolenia kwalifikacyjnego.
Uczestnik szkolenia kwalifikacyjnego po zrealizowaniu programu kształcenia posiada wiedzę, umiejętności i kompetencje określone w programie nauczania. Po ukończeniu szkolenia kwalifikacyjnego i zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu końcowego uczestnik otrzymuje zaświadczenie potwierdzające posiadanie wiedzy i umiejętności w zakresie świadczenia poradnictwa obywatelskiego zgodnie z art. 11 ust. 3a pkt 2 ustawy.
SZKOLENIE KWALIFIKACYJNE |
LICZBA GODZIN |
Metodyka pracy doradcy:
● definicja poradnictwa obywatelskiego ● sposób świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego ● przezwyciężanie trudności w świadczeniu poradnictwa, ● dokumentacja nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego |
15
|
Poradnictwo dla osób zadłużonych ● model pracy z osobą zadłużoną ● długi pilne i priorytetowe ● odpowiedzialność za zadłużenia ● przedawnienie ● praca z osobą nadmiernie zadłużoną, upadłość konsumencka ● podstawy edukacji finansowej ● radzenie sobie z trudnościami |
20 |
Szkolenia merytoryczne: ● poradnictwo z zakresu zabezpieczenia społecznego, ● poradnictwo z zakresu spraw mieszkaniowych, ● poradnictwo z zakresu dziedziczenia, ● poradnictwo z zakresu własności ● poradnictwo z zakresu prawa pracy, ● poradnictwo z zakresu spraw rodzinnych, ● poradnictwo z zakresu postępowania cywilnego, karnego i administracyjnego. |
35
|
Uczestnik szkolenia uzyskuje kwalifikacje uprawniające go do wykonywania funkcji doradcy zgodnie z ustawą o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Uczestnik szkolenia uzyskuje wiedzę, umiejętności oraz kompetencje pozwalające mu na prawidłowe wykonywanie zadań doradcy obywatelskiego. Uczestnik szkolenia:
W1 | zna i rozumie definicję i specyfikę doradztwa obywatelskiego, prawne podstawy funkcjonowania poradnictwa obywatelskiego |
W2 | zna i rozumie problemy etyczne oraz zasady i standardy pracy doradczej |
W3 | zna i rozumie metody pracy doradczej z uwzględnieniem sposobu postępowania z tzw. trudnym klientem |
W4 | zna i rozumie metody i zakres prowadzenia dokumentacji poradniczej, |
W5 | zna i rozumie podstawowe zagadnienia z zakresu zadłużenia i edukacji finansowej, kwestii mieszkaniowych |
W6 | zna i rozumie podstawowe zagadnienia z poradnictwa z zakresu zabezpieczenia społecznego |
W7 | zna i rozumie podstawowe zagadnienia z poradnictwa z zakresu prawa rodzinnego |
W8 | zna i rozumie podstawowe zagadnienia z poradnictwa z zakresu prawa spadkowego |
W9 | zna i rozumie podstawowe zagadnienia z poradnictwa z zakresu postępowania cywilnego i administracyjnego |
W10 | ma świadomość konieczności kształcenia się przez całe życie i zdobywania nowych umiejętności i kwalifikacji |
Wiedza
Umiejętności
Uczestnik szkolenia:
U1 | potrafi prowadzić poradnictwo obywatelskie zgodnie z ustawą o nieodpłatnej pomocy prawnej, poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej |
U2 | potrafi prowadzić rozmowę z klientem uzyskując informacje o jego problemach i preferowanych przez niego sposobach rozwiązania |
U3 | potrafi opracować plan pomocy z zaangażowaniem klienta |
U4 | potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną w praktyce, w tym w szczególności posługiwać się bazami aktów prawnych, orzecznictwa i komentarzami w celu uzyskania aktualnej i rzetelnej informacji prawnej |
U5 | potrafi informować klienta o posiadanych przez niego prawach i ciążących na nim obowiązkach |
U6 | potrafi wskazać inne instytucje, organy i osoby kompetentne do udzielenia pomocy wymagającej wysokospecjalistycznej wiedzy i umiejętności |
U7 | potrafi dostosowywać formy komunikacji do potrzeb klienta |
U8 | potrafi pracować z trudnościami w pracy klientem, w tym radzić sobie w sytuacji zagrożenia |
Uczestnik szkolenia:
K1 | potrafi współpracować w grupie w celu zrealizowania założonych celów |
K2 | potrafi stosować w praktyce zasady komunikacji interpersonalnej oraz negocjacji |
K3 | potrafi respektować różnice w poglądach, wyznaniach, przekonaniach politycznych |
K4 | potrafi odpowiedzialnie wykorzystywać pozyskane informacje oraz zapewniać poufność i prywatność udzielanych porad |